LOGIN
MEDIÁLNI PARTNERI
SME
Rádio_FM
kinema.sk
festivaly.sk
jetotak.sk
.týždeň
PARTNERI FESTIVALU
Visegrad Fund
International Film Festival Bratislava
Maďarskú inštitút
Kimuak
the one minutes
the one minutes Jr.
Stranger Festival
One Minute Film & Video Festival Aarau
FILMINUTE London
VideominutoPop Firenze
pravda Vilnus
ONE MINUTE Toronto
early melons
Stanica
Anča Fest
1. slovenská filmová databáza
Institut FranÁais
La femis
La femis
Technical vocabulary


A

ACC format
Advanced Audio Coding - is a standardized, lossy compression and encoding scheme for digital audio, designed to be the successor of the MP3 format, ACC generally achieves better sound quality than MP3 at many bit rates, it is a part of MPEG-2 and MPEG-4 format

animatik
Vzniká v prípravnom štádiu filmu, je pomôckou k pevnému uchopeniu príbehu, čo pomáha jednotlivým členom štábu a hercom. Využíva sa aj pri prezentáciách a hľadaní finančných prostriedkov na film. Môže sa robiť v lokáciách, v ktorých sa film bude neskôr aj točiť s fotoaparátom alebo video kamerou. Takto sa pripraví nárys jednotlivých scén po sebe idúcich. Animatik môže byť aj kreslený (vtedy je skôr známy pod názvom storyboard)

.avi format
Audio Video Interleave - is a multimedia container format, AVI files can contain both audio and video data in a file container that allows synchronous audio-with-video playback, support multiple streaming audio and video, although these features are seldom used

B

bitrate
In telecommunications and computing, bitrate is the number of bits that are conveyed or processed per unit of time

C

CinemaScope
Širokouhlý filmový format používaný hlavne v rokoch 1953 až 1967. Anamorfické šošovky objektívov umožnili premietanie filmu do 2.66:1 rozlíšenia, čo je 2x toľko ako je zvyčajné rozlíšenie 1.33:1 (4:3). Aj keď sa CinemaScope za nejaký čas stal zastaralým, anamorfické premietanie filmov, iniciované CinemaScope-om pretrvalo dodnes. Niektoré filmové spoločnosti využívajú aj obchodnú značku-názov CinemaScope doteraz, aj keď nejde o pravý CinemaScope. CinemaScope sa zaužíval ako hovorové pomenovanie pre format širší ako je rozlíšenie 16:9 (1.78:1) a menej širší ako je rozlíšenie anamorfické.

CBR format
Constant bitrate - when referring to codecs, constant bit rate encoding means that the rate at which a codec's output data should be consumed is constant

D

dialógová listina
Súpis všetkých dialógov a hovoreného slova mimo obraz (napr. rozprávač), ktorý sa posiela festivalom, alebo televíziám za účelom prekladu prihláseného diela do jazyka zrozumiteľného domácemu publiku

H

H.264
is a standard for video compression, and is equivalent to MPEG-4 Part 10, or MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding), ss of 2008, it is the latest block-oriented motion-compensation-based codec

HD format
1080p - je skratkou pre kategóriu HDTV videomódov. Číslo 1080 označuje 1080 línií horizontálneho rozlíšenia (1080 horizontal scan lines), p označuje progressive scan (obraz nie je interlaceovaný - interlaced). 1080p sa može označovať ako full HD alebo full high definition na odlíšenie od iných HDTV videomódov. 1080p predpokladá širokouhlé 16:9 rozlíšenie, horizontálne 1920 pixelov. Spolu tvorí obrazové rozlíšenie 1920×1080 pixelov

HDTV format
High-definition television - je digitálny televízny vysielací systém s vyšším rozlíšením obrazu ako majú tradičné vysielacie televízne systémy

I

ISO
The International Organization for Standardization - Organizácia pre medzinárodnú normalizáciu

interlaced
Je to technika na zlepšenie obrazovej kvality videosignálu, primárne na CRT zariadeniach. Video je pri ňom rozbité do jednotlivých preriedených video polí. Znamená to, že iba každá druhá linka videa je presvietená, video tým pádom obsahuje iba polovičnú časť obrazu na vytvorenie celku - z toho vzniká aj voľným okom viditeľné blikanie obrazu

M

.mov format
QuickTime file format - multimediálny združujúci format programu QuickTime, ktorý môže obsahovať jednu alebo viacero audio a video stôp, efektov alebo textu. Každá stopa obsahuje digitálne kódovaný mediálny dátový tok alebo referenciu na jeho uloženie v inom súbore

MP3 format
MPEG-1 Audio Layer 3 - bežne označovaný ako MP3 je digitálne audio kódovanie používajúce stratovú kompresiu. Je dizajnovaný na veľkú redukciu audio dát pričom nahrávka zostáva pre bežného poslucháča verná originálnemu formatu audia

.mpeg format
Moving Picture Experts Group - bol vytvorený ako ISO štandard pre audio a video kompresiu a vysielanie

MPEG-1
kombinácia stratovej video kompresie a stratovej audio kompresie, dizajnovaná na komprimovanie VHS-kvality digitálneho videa a CD audia do 1.5 Mbit/s (kompresia 26:1 a 6:1). V súčasnosti asi najpoužívanejší stratový audio a video format na svete, ale nie najkvalitnejší

MPEG-2
"the generic coding of moving pictures and associated audio information" - označuje kombináciu stratovej video kompresie a stratovej audio kompresie, používanú na uskladnenie a vysielanie pohybujúceho sa vlnového pásma. Označuje aj format filmov a iných programov distribuovaných na DVD a podobných diskoch

MPEG-4
Súbor metód na definíciu kompresie audio a video digitálnych dát. Bol predstavený v roku 1998 ako štandardný kodek a vyvinutý z predchodzích MPEG-1 a MPEG-2 štandardných kodekov s doplnenými novými prvkami. Jeho cieľom bolo vytvorenie a uchovanie nízko bitratových (menej kvalitných) video súborov pri malom množstve dát

N

NTSC format
National Television System Committee - analógový televízny systém používaný v USA, Japonsku, Južnej Kórei, Thaiwane, Filipínach a niektorých iných krajinách v Tichom oceáne

P

packshot
Je to záverečný obraz filmu (tzv. bodka filmu), v ktorom sa dovysvetľuje pointa rozprávania. Tento pojem pochádza z reklamnej branže, kde sa v packshote najčastejšie objavuje slogan, produkt poprípade sponzori

PAL format
Phase Alternating Line - je farebný kódovací systém používaný na vysielanie v televíziách vo veľkej časti sveta - aj v Európe. Postupne je nahradzovaný za HDTV

progressive scan
Metóda na zobrazovanie, ukladanie a vysielanie pohyblivých obrázkov (videa) pri zobrazovaní plného obrazu bez vynechávanie každej druhej linky ako je to pri interlaced videu. Používajú ju všetky LCD monitory a väčšina HDTV displayov-televízorov

R

rozlíšenie - aspect ratio
Pomer strán filmového políčka, obrázku. Može byť 4:3 (1.33:1), 16:9 (1.78:1) požívaný na displayoch lebo televízoroch, alebo v kinách používaný format 1.85:1 a 2.39:1. Najširokouhlejší format 2.66:1 je takzvaný anamorfický

S

screenshot, still picture, stilka
Filmové políčko, obrázok z filmu

storyboard
Rozzáberovanie (rozkreslenie) jednotlivých scén filmu

synopsa
Je krátky, iba niekoľkovetný, či niekoľkoriadkový popis filmu, v ktorom sa dostatočne pritiahne divákova pozornosť na dielo, ale pritom sa neprezradí pointa

V

VBR format
Variable bitrate - bitrate in telecommunications and computing, when the bitrate used in sound or video encoding is not held constant

(source - video and audio formats: www.wikipedia.org)