...
Tentokrát ma všetkých tridsať nominovaných filmov nesmierne potešilo.
Podľa môjho názoru prišlo tento rok dokonca až k akémusi kvalitatívnemu
skoku týkajúceho sa výrazovej vrstvy. Skoro všetky filmy z nominovanej
tridsiatky sú profesionálne spracované, formálne sa im nedá veľa vyčítať.
Už len elementárna analýza ukazuje vysokú úroveň vyjadrovacích
prostriedkov. A to je dobre.
Je asi pochopiteľné, že väčšina filmov je hraných. To je tá
nejjednoduchšia cesta a uvedomujem si, že hraný film ako "žáner" je
najpopulárnejší, najmedializovanejší a najviac priťahuje pozornosť. Ale
netreba zabúdať, že kinematografia vznikla v oblasti dokumentu, to je tá
šľachta filmu. A experiment zase ukazuje , resp. môže ukazovať nové cesty
filmovej reči. Preto sa mi zdá, že by nebolo zlé sústrediť sa viac na
tieto oblasti. Sú často inšpiratívnejšie, otvárajú široké priestory pre
divácke uvažovanie a autor sa pri nich aj viac naučí. Napríklad film
Kristus - akokoľvek môže pôsobiť amatérsky, je vtipný, má výborný rytmus a
nápad, ktorý ho vyzdvihuje nad mnohé i keď kvalitné, ale predsa len
tradičné hrané dielka. Takže doporučujem viac inovácií. Inovácie nikdy nie
je dosť. Netreba sa uspokojiť s variáciou, často stojí za to ísť aj za
cenu rizika do rizika hry s formou a výsledok môže byť prekvapujúco
originálny. Niekedy je proste lepšie ísť do experimentu (aj za cenu omylu)
ako do tradičnej formy hranej scénky.
Zaujímavá bola aj šírka spracovaných tém, od korupcie cez lesbizmus až po
susedské (futbalové) vzťahy. Brilantne sa využívala animácia (Spermie),
skrytá kamera (Naozajstné video), dokumentárne prostriedky (Ecce Homo) a
tak ďalej. Jednoducho povedané, autori zapojili všetky sily a využili
všetky možné postupy. Kolekcia je pestrá a často i veselá, aj keď zadaná
téma logicky vedie k smútku z našej nedokonalosti. Ak si toto po
zhliadnutí filmov uvedomia aj diváci, tak práca nad tohtoročnými súťažnými
filmami rozhodne nebola márna. Pretože film chápaný ako umelecký druh má
rozhodne provokovať, prinášať ak aj nie nové myšlienky, tak v každom
prípade má ukázať realitu tak, ako by sme ju my našimi očami nikdy
nedokázali vidieť. Celé je to o interpretácii - filmár má veľké
interpretačné možnosti (technické, estetické) , rozhodne väčšie, ako bežný
človek odkázaný len na tých pár svojich elementárnych zmyslov. A filmári,
ktorí sa zúčastnili tohtoročného Azylu ukázali, že majú aj schopnosti.
Martin Ciel